Amnesty International odhalila nové dôkazy, ktoré naznačujú, že členovia ozbrojenej skupiny Islamského štátu (IS) začali na severe Iraku systematickú sériu etnických čistiek. Voči etnickým a náboženským menšinám páchajú vojnové zločiny, vrátane mimosúdnych popráv a únosov.
Amnesty International dnes vydala novú správu: Etnické čistky v historickom meradle: Systematické cielenie Islamského štátu na menšiny v severnom Iraku, v ktorej predstavuje sériu hrôzostrašných spovedí od tých, ktorí prežili útoky od členov Islamského štátu. Tí opísali, ako boli desiatky mužov a chlapcov v regióne Sindžár na severe Iraku obkľúčení bojovníkmi Islamského štátu, nahnaní do dodávok a odvezení na okraj dediny, kde ich skupinovo zabili, ale po jednom zastrelili. Stovky, možno tisícky žien a detí s mužmi patriacimi k menšine Jezídov boli unesení.
„Masakre a únosy páchané Islamským štátom poskytujú otrasné dôkazy o vlne etnických čistiek na severe Iraku“, povedala Donatella Roverová, krízová poradkyňa Amnesty International v severnom Iraku. „V snahe zmazať všetky stopy po moslimoch, ktorí nepatria k Arabom alebo sunnitom, Islamský štát premenil vidiecke oblasti Sindžáru na krvou nasiaknuté vražedné polia.“
Amnesty International zhromaždila dôkazy o viacerých masových vraždách, ktoré sa stali v auguste v Sindžári. Dva z najsmrteľnejších incidentov sa stali v dvoch dedinách: v Qiniyeh 3. augusta a v Kocho 15. augusta. Po útokoch na tieto dediny zostali stovky mŕtvych. Skupiny mužov a chlapcov vrátane detí, ktorí mali len 12 rokov, boli z oboch dedín odvezení a zastrelení. „Nebol v tom žiadny systém, bojovníci IS len plnili vozidlá bez výnimiek,“ povedal pre Amnesty International človek, ktorý masaker prežil.
Said, ktorý spolu so svojím bratom Khaledom len tesne unikli smrti, bol postrelený päťkrát- trikrát do ľavého kolena, raz do boku a raz do ramena. Pri masakri zahynulo ich sedem ďalších bratov. Salem útok prežil len vďaka tomu, že sa mu podarilo skryť a vydržať 12 dní pri mieste masakru. Amnesty International opísal teror, ktorý prežíval, keď počúval zranených kričiacich v bolestiach.
„Niektorí sa nemohli hýbať, a teda sa ani zachrániť. V agónii čakali na smrť. Zomreli strašnou smrťou. Dokázal som sa odtiaľ odplaziť a zachránil ma sused moslim, ktorý svoj život riskoval pre mňa. Je teraz pre mňa viac než brat. Dvanásť dní mi každý večer nosil jedlo a vodu. Nemohol som chodiť a nemal som žiadnu nádej dostať sa odtiaľ. Pre neho bolo čoraz nebezpečnejšie starať sa tam o mňa,“ povedal Salem. Neskôr dokázal utiecť na somárovi a dostať sa do hôr, odkiaľ pokračoval do oblastí pod správou Kurdskej regionálnej vlády.
Kvôli masovým zabíjaniam a únosom, ktoré terorizujú celé obyvateľstvo severného Iraku utiekli zo svojich domovov v strachu o vlastný život už tisícky ľudí. Osud väčšiny z unesených a zadržiavaných stoviek Jezídov je stále neznámy. Viacerým z nich sa Islamský štát vyhrážal znásilnením alebo sexuálnymi útokmi alebo boli nútení konvertovať na Islam. V niektorých prípadoch boli unesené celé rodiny.
Jeden muž Amnesty International poskytol zoznam 45ich unesených príbuzných – všetko mená žien a detí: „Máme správy od niektorých z nich, ale ostatní sú nezvestní a nevieme či sú nažive, alebo sú mŕtvi, alebo čo sa s nimi stalo.“
„Namiesto stupňovania bojov a zatvárania očí pred sektárskymi ozbrojenými skupinami či ozbrojovaním šítskych skupín proti Islamskému štátu, by sa mala Iracká vláda sústrediť na ochranu civilného obyvateľstva, bez ohľadu na etnickú či náboženskú príslušnosť,“ povedala Donatella Roverová.
„Ľudia na severe Iraku si zaslúžia žiť bez prenasledovania a strachu o vlastný život. Tí, čo nariaďujú, vykonávajú, alebo pomáhajú pri páchaní vojnových zločinov musia byť zadržaní a postavení pred súd.“
Od prevzatia kontroly nad Mosulom 10. júla príslušníci Islamského štátu systematicky zničili posvätné miesta moslimov nepatriacich k sunnitom, vrátane šítských mešít a svätýň. K etnickým a náboženským komunitám, ktoré sú cieľmi útokov na severe Iraku patria: Asýrski kresťania, Turkménski šíti, Šabakskí šíti, príslušníci viery Jezídov, Kakaiskí a Sabeanskí Mandaenci. Množstvo arabských a sunnitských moslimov, ktorí aktívne odporovali alebo boli podozriví z odporu voči Islamskému štátu, sa stali cieľmi jasných útokov z pomsty.