Výskum Amnesty International odhalil spojitosť medzi dodávkami leteckého paliva a vojnovými zločinmi

Amnesty International uskutočnila v spolupráci s organizáciou Justice For Myanmar a s podporou Burma Campaign UK a ďalších organizácií občianskej spoločnosti výskum, v rámci ktorého odhalila spojitosť medzi súkromnými spoločnosťami dodávajúcimi letecké palivo a vojnovými zločinmi mjanmarskej armády, obzvlášť od začiatku vojenského prevratu vo februári 2021.

Výskumná správa čerpá zo širokého spektra zdrojov vrátane uniknutých dokumentov spoločnosti Puma Energy, oficiálnych firemných dokumentov, údajov o sledovaní plavidiel, satelitných snímok, verejných záznamov a rozhovorov s vojakmi, ktorí dezertovali z mjanmarského letectva, a zdrojmi blízkymi spoločnosti Puma Energy.

Výskumná správa obsahuje aj svedectvá ľudí, ktorí nezákonné letecké útoky prežili a opísali ich hrozný priebeh a následky. Obete náletov predstavujú časť spomedzi viac ako 2 300 zdokumentovaných úmrtí civilistov a civilistiek od začiatku prevratu, za ktorých smrť nesie zodpovednosť armáda.

Dodávky leteckého paliva na súkromné a vojenské účely sú v Mjanmarsku neoddeliteľne prepojené

Takmer všetko letecké palivo sa do krajiny dováža zo zahraničia. Od roku 2015 je hlavným zahraničným dodávateľom, ktorý sa zároveň zaoberá skladovaním a distribúciou leteckého paliva v Mjanmarsku, spoločnosť Puma Energy, ktorú z veľkej časti vlastní globálny gigant v oblasti obchodovania s komoditami, spoločnosť Trafigura. V Mjanmarsku pôsobí prostredníctvom svojej dcérskej spoločnosti Puma Energy Asia Sun (PEAS) a skupiny National Energy Puma Aviation Services (NEPAS). Spoločnosť Puma Energy tvrdí, že od februára 2021 do 5. októbra 2022 obmedzila svoju činnosť na poskytovanie leteckého paliva na civilné účely. Z výskumu Amnesty International však vyplýva niečo iné. 

Letecké palivo (Jet A-1) sa do Mjanmarska dostáva predovšetkým cez prístav Thilawa v meste Rangún. Amnesty International identifikovala osem samostatných zásielok leteckého paliva, ktoré boli v Thilawe vyložené od februára 2021 do polovice septembra 2022. Palivo následne skladovali v termináli spravovanom spoločnosťou PEAS, odkiaľ ho v cisternách previezli do skladovacích zariadení skupiny NEPAS a na vojenské letecké základne po celej krajine. Niektoré skladovacie zariadenia NEPAS sú priamo napojené na vojenské letecké základne, čo dokazuje, že civilné a vojenské používanie leteckého paliva sú neoddeliteľne späté. Tým, že spoločnosť Puma Energy poskytovala mjanmarskej armáde ľahký prístup k leteckému palivu, prispela k porušovaniu ľudských práv civilnej populácie v Mjanmarsku zo strany mjanmarskej armády.

Spoločnosť Puma Energy nie je jediná

V dodávateľskom reťazci leteckého paliva v Mjanmarsku zohrávajú významnú úlohu aj ďalšie spoločnosti, ktoré sú spojené s rovnakým porušovaním ľudských práv. Od februára 2021 do 17. septembra 2022 bolo do prístavného terminálu spoločnosti PEAS v Thilawe dodaných najmenej osem zásielok leteckého paliva, ktoré boli vyložené zo siedmych tankerov. Amnesty International sa podarilo potvrdiť, že v štyroch prípadoch boli dodávateľmi singapurská spoločnosť Singapore Petroleum Company (SPC), ktorú stopercentne vlastní spoločnosť PetroChina (december 2021), ruská spoločnosť Rosneft (december 2021), Chevron Singapore (február 2022) a Thai Oil (jún 2022). S dodávkou v júni 2022 je spojená spoločnosť ExxonMobil.

Z dokumentov, ktoré získala Amnesty International, vyplýva, že dodávky od spoločností Thai Oil a SPC PetroChina boli určené na použitie mjanmarským letectvom.

Zástupcovia spoločností Rosneft, Chevron a Thai Oil pre Amnesty International uviedli, že odberateľ ich ubezpečil o použití dodávok výhradne na civilné účely. Spoločnosť SPC na žiadosť o vyjadrenie nereagovala. Spoločnosť Thai Oil v reakcii na korešpondenciu s Amnesty International prisľúbila, že pozastaví predaj leteckého paliva Jet A-1 do Mjanmarska, „kým tento problém neprestane existovať“.

Amnesty vo svetle týchto faktov vyzýva štáty a súkromné spoločnosti, aby pozastavili vývoz leteckého paliva do Mjanmarska.

Celú správu a viac informácií o výskume získate na tomto odkaze.

Aktuálne informácie k prípadu – 1. marec 2023

Dodávky leteckého paliva do Mjanmarska pokračujú napriek tomu, že mjanmarská armáda neprestala páchať vojnové zločiny.

„Vystopovali sme nové zásielky leteckého paliva, ktoré pravdepodobne skončili v rukách mjanmarskej armády, pričom tá neustále uskutočňuje nezákonné letecké útoky. Pri týchto útokoch pravidelne zomierajú civilisti a civilistky vrátane detí, no lietadlá môžu vzlietnuť len vtedy, ak majú palivo,“ uviedla Montse Ferrer, výskumná pracovníčka a poradkyňa Amnesty International pre podnikanie a ľudské práva.

„Je znepokojujúce, že nadnárodná palivová spoločnosť Puma Energy registrovaná vo Švajčiarsku, ktorá sa zaviazala stiahnuť sa z Mjanmarska v októbri 2022, sa rozhodla predať svoje aktíva v oblasti leteckého paliva mjanmarskej obchodnej skupine, ktorá dovážala palivo pre armádu.“

Amnesty International zistila, že Puma Energy predala svoje aktíva spoločnosti Shoon Energy, a že predaj bol dokončený v decembri 2022.

Spoločnosť Shoon Energy je súčasťou mjanmarského obchodného konglomerátu s názvom Asia Sun, ktorý v mene armády dovážal letecké palivo a distribuoval ho na letecké základne. Po odchode spoločnosti Puma Energy z mjanmarského palivového trhu tento konglomerát v súčasnosti spravuje hlavný terminál leteckého paliva v prístave Thilawa v Rangúne a spoločne so spoločnosťou Myanmar Petroleum Products Enterprise, ktorá je pod kontrolou armády, zabezpečuje dovoz a distribúciu leteckého paliva v celej krajine.

Minulý mesiac Spojené kráľovstvo a EÚ uvalili sankcie na osoby a spoločnosti stojace za skupinou Asia Sun za ich väzby na dodávky leteckého paliva mjanmarskému letectvu. Pred týmito sankciami však konglomerát Asia Sun zmenil názvy niekoľkých svojich spoločností na Shoon Energy.

„Spoločnosť Puma Energy uviedla, že nákupca jej mjanmarských aktív sa zaviazal ‚dodržiavať zákony o ľudských právach‘. Vzhľadom na úzke vzťahy medzi spoločnosťou Shoon Energy a mjanmarskou armádou sa však obávame, že toto uistenie je v podstate bezvýznamné.“

Amnesty International, Global Witness a Burma Campaign UK identifikovali ďalšie spoločnosti zapojené do transakcií s leteckým palivom, ktoré sa pravdepodobne v posledných mesiacoch dostalo k armáde

Jedna zásielka sa týkala ropného tankera Prime V, ktorý vyplával zo Sikky v Indii 28. novembra 2022. Prime V vyložil letecké palivo triedy Jet A-1 v bývalej spoločnosti Puma Energy Aviation Sun Co. Ltd. (PEAS) v prístave Thilawa v Mjanmarsku.

Jednou zo spoločností zapojených do tejto transakcie je indická spoločnosť Reliance Industries Ltd., ktorá vlastní terminál, odkiaľ Prime V vyplával. Skutočným vlastníkom lode Prime V je grécka spoločnosť Sea Trade Marine, zatiaľ čo japonská spoločnosť P&I Club poskytla poistenie ochrany a odškodnenia. Amnesty International sa obrátila aj na tieto spoločnosti, ale odpovedala len spoločnosť P&I Club, ktorá uviedla, že v tom čase dodržiavala platné sankcie a že jej poistné krytie môže byť ukončené, ak je plavidlo zapojené do nezákonnej činnosti.

Nedávno sa podarilo získať aj podrobné informácie o októbrovej zásielke, z ktorých vyplýva, že tanker Big Sea 104 opustil ropnú rafinériu Bangchak v thajskom prístave Bangkok približne 8. októbra 2022. Zhruba o týždeň neskôr dorazil do Thilawy a podľa údajov spoločnosti Kpler, ktorá poskytuje informácie o komoditách, vyložil v bývalom termináli PEAS 12 592 ton paliva triedy Jet A-1.

Rafinéria, z ktorej loď vyplávala, patrí verejne registrovanej thajskej spoločnosti Bangchak Corporation PLC. Ďalšia thajská spoločnosť, Prima Marine PLC, je skutočným vlastníkom lode Big Sea 104, pričom poistenie poskytla spoločnosť The Shipowners’ P&I Club so sídlom v Luxembursku. Žiadna z týchto spoločností neodpovedala na listy Amnesty International.

„Každá z týchto spoločností zohrala úlohu pri zabezpečovaní toho, aby mjanmarská armáda mala naďalej prístup k leteckému palivu na vykonávanie nezákonných leteckých útokov. To sa musí skončiť. Všetky spoločnosti by mali zastaviť svoju účasť v reťazci dodávok leteckého paliva do Mjanmarska,“ uviedla Montse Ferrer.

Medzinárodné spoločenstvo musí konať

Keďže spoločnosti naďalej vyvážajú letecké palivo do Mjanmarska, aj keď vedia, že sa tým podieľajú na umožňovaní vojnových zločinov páchaných armádou, medzinárodné spoločenstvo musí konať. Krajiny by mali pozastaviť vývoz a prepravu leteckého paliva do Mjanmarska. Dôležité je, aby pozastavili aj poskytovanie služieb tretích strán, ako je poistenie, lodná doprava alebo finančné služby plavidlám, ktoré sa podieľajú na preprave leteckého paliva do Mjanmarska.