Výskum Amnesty International odhalil spojitosť medzi dodávkami leteckého paliva a vojnovými zločinmi

Amnesty International uskutočnila v spolupráci s organizáciou Justice For Myanmar a s podporou Burma Campaign UK a ďalších organizácií občianskej spoločnosti výskum, v rámci ktorého odhalila spojitosť medzi súkromnými spoločnosťami dodávajúcimi letecké palivo a vojnovými zločinmi mjanmarskej armády, obzvlášť od začiatku vojenského prevratu vo februári 2021.

Výskumná správa čerpá zo širokého spektra zdrojov vrátane uniknutých dokumentov spoločnosti Puma Energy, oficiálnych firemných dokumentov, údajov o sledovaní plavidiel, satelitných snímok, verejných záznamov a rozhovorov s vojakmi, ktorí dezertovali z mjanmarského letectva, a zdrojmi blízkymi spoločnosti Puma Energy.

Výskumná správa obsahuje aj svedectvá ľudí, ktorí nezákonné letecké útoky prežili a opísali ich hrozný priebeh a následky. Obete náletov predstavujú časť spomedzi viac ako 2 300 zdokumentovaných úmrtí civilistov a civilistiek od začiatku prevratu, za ktorých smrť nesie zodpovednosť armáda.

Dodávky leteckého paliva na súkromné a vojenské účely sú v Mjanmarsku neoddeliteľne prepojené

Takmer všetko letecké palivo sa do krajiny dováža zo zahraničia. Od roku 2015 je hlavným zahraničným dodávateľom, ktorý sa zároveň zaoberá skladovaním a distribúciou leteckého paliva v Mjanmarsku, spoločnosť Puma Energy, ktorú z veľkej časti vlastní globálny gigant v oblasti obchodovania s komoditami, spoločnosť Trafigura. V Mjanmarsku pôsobí prostredníctvom svojej dcérskej spoločnosti Puma Energy Asia Sun (PEAS) a skupiny National Energy Puma Aviation Services (NEPAS). Spoločnosť Puma Energy tvrdí, že od februára 2021 do 5. októbra 2022 obmedzila svoju činnosť na poskytovanie leteckého paliva na civilné účely. Z výskumu Amnesty International však vyplýva niečo iné. 

Letecké palivo (Jet A-1) sa do Mjanmarska dostáva predovšetkým cez prístav Thilawa v meste Rangún. Amnesty International identifikovala osem samostatných zásielok leteckého paliva, ktoré boli v Thilawe vyložené od februára 2021 do polovice septembra 2022. Palivo následne skladovali v termináli spravovanom spoločnosťou PEAS, odkiaľ ho v cisternách previezli do skladovacích zariadení skupiny NEPAS a na vojenské letecké základne po celej krajine. Niektoré skladovacie zariadenia NEPAS sú priamo napojené na vojenské letecké základne, čo dokazuje, že civilné a vojenské používanie leteckého paliva sú neoddeliteľne späté. Tým, že spoločnosť Puma Energy poskytovala mjanmarskej armáde ľahký prístup k leteckému palivu, prispela k porušovaniu ľudských práv civilnej populácie v Mjanmarsku zo strany mjanmarskej armády.

Spoločnosť Puma Energy nie je jediná

V dodávateľskom reťazci leteckého paliva v Mjanmarsku zohrávajú významnú úlohu aj ďalšie spoločnosti, ktoré sú spojené s rovnakým porušovaním ľudských práv. Od februára 2021 do 17. septembra 2022 bolo do prístavného terminálu spoločnosti PEAS v Thilawe dodaných najmenej osem zásielok leteckého paliva, ktoré boli vyložené zo siedmych tankerov. Amnesty International sa podarilo potvrdiť, že v štyroch prípadoch boli dodávateľmi singapurská spoločnosť Singapore Petroleum Company (SPC), ktorú stopercentne vlastní spoločnosť PetroChina (december 2021), ruská spoločnosť Rosneft (december 2021), Chevron Singapore (február 2022) a Thai Oil (jún 2022). S dodávkou v júni 2022 je spojená spoločnosť ExxonMobil.

Z dokumentov, ktoré získala Amnesty International, vyplýva, že dodávky od spoločností Thai Oil a SPC PetroChina boli určené na použitie mjanmarským letectvom.

Zástupcovia spoločností Rosneft, Chevron a Thai Oil pre Amnesty International uviedli, že odberateľ ich ubezpečil o použití dodávok výhradne na civilné účely. Spoločnosť SPC na žiadosť o vyjadrenie nereagovala. Spoločnosť Thai Oil v reakcii na korešpondenciu s Amnesty International prisľúbila, že pozastaví predaj leteckého paliva Jet A-1 do Mjanmarska, „kým tento problém neprestane existovať“.

Amnesty vo svetle týchto faktov vyzýva štáty a súkromné spoločnosti, aby pozastavili vývoz leteckého paliva do Mjanmarska.

Celú správu a viac informácií o výskume získate na tomto odkaze.

Topics