Deň s Amnesty International na Kysuciach

 

Projekt Filmový klub Amnesty sa konal na viac ako 70 základných a stredných školách po celom Slovensku. Základná škola Nábrežná v Kysuckom Novom Meste to pojala ešte kreatívnejšie a zorganizovala Deň s Amnesty International. Reakcie na jednotlivé filmy a aktivity od pani učiteliek boli nasledovné:

 

Pracovali sme najmä s filmom Gyuri. Som spokojná, myslím si, že dvojhodinovky s Amnesty v 6.B a 6.C sa vydarili, naplánované aktivity sme stihli. Základom bola diskusia. Deti sa do diskusie zapájali, nemali blok komunikovať. 2 hodiny sme sa venovali najmä problematike Rómov, ďalej problematike životného prostredia, predsudkom voči menšinám. Deti pracovali v osvedčenej forme – v skupinách. Z metodiky Amnesty som si prispôsobila aktivity o menšinách a predsudkoch pre svoje potreby. Deti sa na záver ústne vyjadrili, že sa im páčilo a radi by si podobné aktivity zopakovali.

 

Pracovala som so žiakmi 5A a 6A triedy. Použila som filmy Animácia o ľudských právach, časť filmu Je to na Vás. Aktivita Vlakom po Európe – táto aktivita sa žiakom veľmi páčila, a zároveň si uvedomili, keď zistili s kým sedia vo vlaku, že majú určité predsudky voči druhým osobám, aj keď si to možno neuvedomujú.

 

Aktivita – Spoločenská zmena – žiaci dokázali zmeniť na sebe niečo pomerne rýchlo, ale na druhých to už nebolo také jednoduché. Preto si uvedomili, že je možné zároveň meniť postoje voči druhým rasám, etnikám, skupinám ai., eliminovať predsudky, ale v prvom rade treba začať od seba. Aktivita – Čiara – uvedomenie si, že každý sme členom nejakej skupiny v spoločnosti.

 


 

Vo všeobecnosti sa žiakom beseda veľmi páčila. Ja som zámerne film Keď neexistujete použila na konci dvojhodinovky, aby vlastne pochopili a uvedomili si, čo sú ľudské práva, a čo sa deje, keď sú nejakým spôsobom odopierané. V závere, keď mali odpovedať, čo im beseda dala, či si niečo z toho odniesli, tak sa jednoznačne väčšina zhodla v tom, že si uvedomili, že sa majú dobre. Že môžu ráno vstať, najesť sa, obliecť sa, ísť do školy, chodiť na krúžky atď nie je až také samozrejmé pre každého ako si možno doteraz mysleli.

 

Spracovanie filmov ako Animácia o Ľudských právach a Všeobecná deklarácia ľudských práv bolo výborné, graficky zaujímavé, čo umožňovalo pochopenie, no pre žiakov ZŠ by bolo ešte lepšie, keby to bolo nadabované. Pracovali sme s nimi spôsobom, že učiteľ zastavoval film a komentoval, dával otázky… Najväčší úspech mal film Keď neexistuje, ktorý žiakov podnietil rozmýšľať na otázkou Kto sú utečenci, otázkou ich odmietania, otázkou Aj ja môžem byť utečencom?

 

V skupinách 5B a 5C boli použité aktivity Čo vieme a čo sme počuli o menšinách. Museli sme si vysvetliť slovo Menšina. Potom na základe brainstormingu žiaci vypísali menšiny, učiteľ ich musel naviesť, že menšiny sa nerozdeľujú len podľa národnosti. Hľadali 1 kladnú vlastnosť a 1 zápornú vlastnosť pre tieto menšiny: Rómovia, Moslimovia, Maďari. Vysvetlili sme si, že Terorista nerovná sa Moslim, že Zlodej nerovná sa Róm… cyklicky sme sa k týmto predsudkom dostali viackrát.

 


 
Aktivita O Slovákoch a Slovenkách, žiaci dopĺňali toho viac, až neskôr pochopili, že to je všetko o Slovákoch. Nesúhlasili s tvrdeniami 3, 5, 8. Veľmi živo vyjadrovali nesúhlas, tak sme sa vrátili opäť k tomu, ako sa cítia, keď ich druhí volajú zlodejmi, pijanmi… ako sa cítia Rómovia, keď ich takto škatuľkujú.

 

Použili sme aktivitu Rodinu, ale trochu obmenené vplyvom času, ktorý bol k dispozícii. Žiaci ležali na lavici, mysleli na najlepší víkend, aký by chceli stráviť. Niektorí to nahlas povedali. Do toho učiteľ pustil strieľanie zbraní, prečítal text z aktivity, pýtal sa žiakov, ako sa teraz cítia, čo urobia, zase počuli strieľanie, veľmi silno to prežívali, nevyrušovali, nerobili si srandu. Zhodli sa na tom, že chcú zo Slovenska odísť. Tí, ktorí snívali o najlepšom víkende bez rodičov, zrazu hľadali svojich rodičov, kde sú, držali sa ich, nechceli ich stratiť z dohľadu. Uvedomili si význam rodiča, istoty. Potom sme pozreli film Keď neexistujete a ocitli sa v koži utečencov. Aktivita podnietila žiakov premýšľať. Dovolím si tvrdiť, že rozšírila obzor detí a mali možnosť to porovnať s tým, čo ponúkajú naše média.

 

Film Gyuri žiakov aj rozosmial, pobavil. S chlapcom sympatizovali. Zase si uvedomili, že Gyuri nechce byť zlodej, ale chce stáť na opačnom konci – byť policajt. Komentovali bývanie, nepriamo sa porovnávali. Na konci som zvolila aktivitu Trafíš do koša. Učiteľ žiakov svojimi otázkami naviedol a pochopili, že v živote je niekto privilegovaní a iní nie. Správne zaradili postavenie Gyuriho. Ale jeden chlapec zozadu trafil do koša, a tak žiaci skonštatovali, že ak sa Gyuri bude snažiť, že sa mu podarí žiť lepší život a robiť, o čom sníva.

 

Podobné články

Výročná správa Amnest... Európa, Afrika, Ázia, Amerika, Austrália. Dvadsiateho ôsmeho mája zverejnila Amnesty International pravidelnú správu týkajúcu sa porušovaniu ľudských práv v uplynulom roku. Dokumentuje, že milióny ľudí po celom
Brazília: Smerom k zopak...   Brazília je na ceste k opakovaniu chýb, ktoré desaťročia robí v oblasti policajnej kontroly, a ktoré sa stali očividnými počas Majstrovstiev sveta vo futbale v roku 2014. Tieto chyby
Dnes má byť popravený ... Štátna komisia pre odvolania a podmienečné prepustenie zamietla žiadosť o zrušenie trestu smrti pre Troya Davisa. Amnesty International napriek tomu žiada, aby úrad svoje rozhodnutie ešte raz
EURÓPSKA ÚNIA MUSÍ FOR...     Amnesty International dnes vydala správu, v ktorej informuje o tom, že maďarská vláda investovala viac než 100 milión eur do vybudovania plotov a kontroly na hraniciach, s
Nečinnosť vlád voči n... Násilie páchané na dievčatách – školáčkach je naďalej všadeprítomné. Od Mexika až po Čínu dievčatá naďalej neustále čelia hrozbám sexuálnych útokov či iného zastrašovania, ponižovania a týrania
Obama nezverejní dalšie... Amnesty International je mimoriadne sklamaná správami o tom, že administratíva Baracka Obamu sa pokúsi zabránit zverejneniu fotografií dokumentujúcich mucenie zajatcov v Iraku a Afganistane.      Riaditel
10. október – Svet...       Politici by mali prestali prezentovať trest smrti ako rýchlu nápravu k zníženiu vysokej miery zločinnosti a namiesto toho sa obrátili k problémom v systéme
V Bratislave som už doma...   Yasmina Stupak sa narodila v Kyjeve, kde prežila svoje detstvo a odkiaľ prišla do Banskej Bystrice. Často cestuje, ale hovorí, že na Slovensko sa vždy rada
Podpismi meníme životy ... 3.-17. decembra má každý na Slovensku príležitosť poslať list na pomoc ľuďom v ohrození a vyjadriť tak svoj nesúhlas s porušovaním ľudských práv. Listy budeme písať v rámci Maratónu písania
Situácia na Ukrajine: Ú...   Problémom na Ukrajine je najmä absencia polície. Na miestach, ktoré sú pod kontrolou ozbrojených skupín, polícia nekoná a obyvatelia sa tak necítia bezpečne.   Začiatok konfliktu

Nechajte nám komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *