Výzva na zlepšenie poskytovania služieb pre cudzincov zo strany ÚHCP P PZ

Úrad hraničnej a cudzineckej polície Prezídia Policajného zboru je kľúčovou inštitúciou pre cudzincov, ktorá zabezpečuje komplexné pokrytie cudzineckej agendy v Slovenskej republike. Oceňujeme, že úrad uskutočni viaceré organizačné a legislatívne kroky v snahe zefektívniť poskytovanie služieb pre cudzincov. Napr. novela zákona o pobyte cudzincov č. 178/2025 Z. z. priniesla aj niektoré zlepšenia, najmä v súvislosti s agendou pobytov. Napriek týmto krokom však cudzinci čelia mnohým výzvam a problémom, ktoré súvisia s poskytovaním týchto služieb. Vzhľadom na uvedené by sme radi touto výzvou upriamili pozornosť zodpovedných inštitúcií na nasledujúce skutočnosti.

Pre efektívne fungovanie služieb poskytovaných cudzineckou políciou je podľa našich skúseností kľúčové riešiť nasledujúce oblasti:

Administratívna záťaž a byrokracia

Jednou z najčastejších sťažností súvisiacich s cudzineckou políciou je nadmerná byrokracia a zložitosť procesov. Cudzinci sa často stretávajú so:

  • Zdĺhavými čakacími dobami: či už ide o vybavovanie povolenia na pobyt, obnovenie pobytu alebo o iné administratívne úkony, čakacie doby bývajú až neúmerne dlhé.
  • Komplikovanou dokumentáciou: požiadavky na dokumentáciu sú rozsiahle a často sa menia. Cudzinci majú problém pochopiť, aké dokumenty presne potrebujú a v akej forme. Predloženie nesprávnych dokumentov alebo nedostatky v ich forme vedú k zdržaniam alebo zamietnutiam žiadostí. Preto vítame upustenie od povinnosti predkladania niektorých dokumentov, napr. dokladov potvrdzujúcich finančné zabezpečenie pobytu (v niektorých prípadoch), výpisov z účtu za posledné 3 mesiace alebo fotografií.
  • Nejednotnosťou v prístupe: informácie a požiadavky kladené na cudzincov sa v mnohých prípadoch líšia v závislosti od konkrétneho úradníka alebo oddelenia cudzineckej polície, čo vytvára právnu neistotu, zmätok a pocit nespravodlivosti.

Komunikačné bariéry a informovanosť

Komunikačné bariéry sú napriek snahám o ich zmiernenie stále významnou výzvou:

  • Nedostatok viacjazyčného personálu: hoci sa situácia zlepšuje, stále existuje potreba väčšieho počtu úradníkov, ktorí dokážu komunikovať v angličtine alebo iných bežne používaných cudzích jazykoch. Nedostatočná jazyková vybavenosť vedie k nedorozumeniam a komplikáciám pri riešení bežných situácií na oddeleniach cudzineckej polície.
  • Nejasné a nedostatočné informácie: webové stránky a informačné materiály cudzineckej polície často nie sú dostatočne zrozumiteľné, aktuálne alebo kompletné. Chýbajú prehľadné návody pre rôzne typy pobytov a procedúr. Túto potrebu zväčša pokrývajú neziskové, mimovládne a medzinárodné organizácie, ktoré spracúvajú materiály a informácie individuálne, s prihliadnutím na jednotlivé typy pobytov. Nejde však o trvalé ani systémové riešenie, ktoré by mal zabezpečovať štát.
  • Obmedzená dostupnosť poradenstva: cudzinci sa často nemajú kam obrátiť s konkrétnymi otázkami, ak im informácie na webovej stránke neposkytujú relevantnú alebo zrozumiteľnú odpoveď. Informácie a kontakty na organizácie, ktoré poskytujú odborné poradenstvo a asistenciu, nie sú poskytované prostredníctvom webových portálov Ministerstva vnútra SR a cudzinci sú veľakrát odkázaní na neverejné informácie z komunít, v ktorých sa môžu šíriť nepresné alebo nepravdivé informácie.

Digitalizácia a technologický pokrok

V porovnaní s niektorými inými krajinami zaostáva cudzinecká polícia v digitalizácii služieb:

  • Nedostatočné online služby: mnoho úkonov stále vyžaduje osobnú prítomnosť cudzinca, čo je pre cudzincov, ktorí sú napríklad zamestnaní, mimoriadne náročné. Osobitne pri súčasnom nedostatku kapacít oddelení cudzineckej polície. Možnosti online podávania žiadostí alebo sledovania ich stavu sú obmedzené.
  • Nefunkčné rezervačné systémy: cudzinci a organizácie, ktoré sa zaoberajú cudzineckou problematikou, neustále registrujú nefunkčné alebo nedostupné online rezervačné systémy. Tento stav im výrazne sťažuje až znemožňuje včas získať termín na oddeleniach cudzineckej polície. Napriek proklamovaným krokom nedošlo k viditeľnému zlepšeniu. Naopak, situácia sa pre narastajúcu kvantitatívnu potrebu využívať služby cudzineckej polície naďalej zhoršuje. Z radov cudzincov sa dostávame k absurdným informáciám, kedy klient dosiahol tisíc notifikácii, bez úspešnej rezervácie termínu.
Konkrétne prípady z našej praxe (príklady):
  1. IT špecialista žiadal o prechodný pobyt na účel podnikania – kontrahovaná IT spoločnosť, od 09/2024 nevie získať termín na OCP. Momentálne podniká v tretej krajine, fakturácia prebieha cez živnosť v krajine pôvodu.
  2. Dôchodca, britského pôvodu, ženatý so Slovenkou, ktorá je onkologickou pacientkou, potrebovali predĺžiť trvalý pobyt na neobmedzený čas, nevedeli sa k termínu dostať viac ako 7 mesiacov, žiadali o výnimku, ktorá im nebola udelená. Opakovane museli zo Slovenska odchádzať do Anglicka, kde im bola poskytovaná zdravotná starostlivosť.
  3. Mladá žena s dočasným útočiskom sa vydala za Slováka, 6 mesiacov nevedela dostať termín na OCP. Dôsledky: nestabilné zdravotné poistenie, nezjednotené priezvisko s manželom, nedostupnosť sociálneho systému.
  4. Občianka Mexika, manželka občana SR, ktorá prišla na Slovensko v rámci bezvízového styku, tu chcela požiadať o trvalý pobyt na 5 rokov. Z dôvodu nedostupnosti termínov na OCP nestihla termín v rámci 90 dňovej lehoty a následne jej bolo na OCP na mieste vydané rozhodnutie o administratívnom vyhostení zo Slovenska. Musí teraz zbytočne cestovať naspäť do Mexika, čo je pre manželov neúmerná finančná, časová aj emočná záťaž.
  5. Staršia pani utiekla pred vojnou na Slovensko, kde chcela požiadať o dočasné útočisko. Niekoľko týždňov sa jej nepodarilo získať termín cez rezervačný systém. Požiadala aj o mimoriadny termín, ale nebol jej pridelený. Následne utrpela mŕtvicu, urgentne ju odviezli do nemocnice, kde ju operovali a zachránili jej život. Z dôvodu, že ešte nemala poskytnuté dočasné útočisko, od nej nemocnica žiada zaplatenie 13 tisíc eur. Obdobných prípadov je viacero.
  6. Staršia pani utiekla pred vojnou na Slovensko, kde chcela požiadať o dočasné útočisko. Viac ako 2 mesiace sa jej termín nepodarilo získať. Táto situácia mala zásadný negatívny dopad na jej psychický stav, pre ktorý ju napokon umiestnili na určitý čas do psychiatrickej nemocnice, kde musela platiť 30 eur za deň. Peniaze na úhradu nemala.
  7. Občianka Bosny a Hercegoviny si nevedela viac ako rok rezervovať termín na vydanie nového dokladu o pobyte alebo obnovenie pobytu, v dôsledku čoho jej doklad o pobyte stratil platnosť. Z uvedeného dôvodu tiež nevedela včas požiadať o výmenu jej vodičského preukazu za slovenský, a tak aj jej vodičský preukaz stratil na území Slovenska platnosť.
  8. Občianka Ukrajiny s maloletým dieťaťom, ktorá si zarezervovala termín riadne cez rezervačný systém, sa dostavila na OCP Michalovce, ale v daný deň im nefungoval elektronický systém. Preto sa jej nepodarilo vybaviť dočasné útočisko. Následne sa pokúšala o rezerváciu ďalšieho termínu cez rezervačný systém, ale jej prístup bol zablokovaný.
  9. Rodina z Ukrajiny (matka, otec a ich deti) sa niekoľko mesiacov pokúšala o rezerváciu termínov pre celú rodinu cez rezervačný systém, neúspešne; nemohli zapísať deti do školy, nemohli sa zamestnať, aby finančne zabezpečili rodinu, a mali obmedzený prístup k zdravotnej starostlivosti.
  10. Občan Ukrajiny, študuje na Slovensku, už viac ako rok sa mu nedarí zarezervovať termín ceznrezervačný systém, aby mohol požiadať o dočasné útočisko a legalizovať svoj pobyt.
  11. Občianka Ukrajiny, chcela podať žiadosť o zmenu účelu pobytu na podnikanie, kvôli čomu si ohlásila živnosť a ukončila zamestnanie; niekoľko mesiacov si nevedela zarezervovať termín, až došlo ku zmene zákona o pobyte cudzincov. V súčasnosti nevie zo Slovenska požiadať o zmenu účelu pobytu, nakoľko nemá potrebné 2 roky predchádzajúceho pobytu.
  12. Občianka Ukrajiny, ktorá má študovať v rámci Erasmus+ vo Francúzsku, si nevie dlhší čas kvôli nedostupným termínom a blokovaniu vybaviť doklad o pobyte (dočasné útočisko), aby sa mohla legálne presunúť do Francúzska, preto je jej študijný pobyt ohrozený.
  13. Vo všeobecnosti spôsobuje problémy, že webová stránka je dostupná iba z územia Slovenska. Cudzinec sa tu už musí nachádzať, aby vedel vôbec vyvinúť snahu rezervovať si termín. Vzhľadom na aktuálne čakacie lehoty často uplynie aj doba bezvízového režimu, neexistuje legálna možnosť zamestnať sa a zabezpečiť si základné životné potreby a ochranu, vrátane potrebnej zdravotnej starostlivosti.
  14. Dôsledkom nedostupnosti rezervačného systému je aj „kšeftovanie“ s termínmi na OCP, ktoré ponúkajú osoby priamo pred dverami cudzineckej polície. Zo skúseností našich klientov a klientok sa poplatok za kúpu termínu šplhá až do výšky niekoľkých stoviek eur. V niektorých prípadoch ide aj o podvody, kedy cudzinci nielenže nezískajú termín na OCP, ale prídu aj o peniaze za ich „kúpu“.
  • Neprepojenosť systémov: Chýba prepojenie medzi elektronickými systémami rôznych štátnych inštitúcií, čo vedie k tomu, že cudzinci musia opakovane predkladať tie isté dokumenty rôznym úradom.

Ľudské zdroje

Nedostatok personálu a potreba jeho neustáleho vzdelávania predstavujú ďalšiu výzvu:

  • Preťažený personál: príslušníci cudzineckej polície sú často preťažení vysokým počtom prípadov, čo vedie k stresu a môže ovplyvniť kvalitu ich práce.
  • Potreba školení: je dôležité zabezpečiť pravidelné školenia pre príslušníkov cudzineckej polície nielen v oblasti legislatívy, ale aj v komunikačných zručnostiach a interkultúrnej citlivosti. Empatický a ústretový prístup je kľúčový pre budovanie dôvery a uľahčenie procesu.
  • Nedostatočné chápanie potrieb cudzincov: príslušníci cudzineckej polície niekedy nemusia plne rozumieť špecifickým výzvam a kontextu, v ktorom sa cudzinci nachádzajú, čo môže viesť k rigidnému alebo nesprávnemu uplatňovaniu pravidiel.

Odporúčania na zlepšenie

Pre zlepšenie služieb cudzineckej polície je podľa nášho názoru potrebné:

  • Zjednodušenie a digitalizácia procesov: zavedenie online formulárov, možnosť sledovania stavu žiadostí online a posilnenie elektronickej komunikácie.
  • Zlepšenie dostupnosti informácií: vytvorenie prehľadných a viacjazyčných webových stránok s detailnými návodmi a často kladenými otázkami, prepojenými s organizáciami, ktoré pôsobia v oblasti cudzineckej problematiky.
  • Zlepšenie funkčnosti online rezervačných systémov.
  • Posilnenie personálnych kapacít: zvýšenie počtu príslušníkov cudzineckej polície a investície do ich vzdelávania a jazykových schopností.
  • Zjednotenie postupu: zabezpečenie jednotného a transparentného prístupu ku všetkým klientom bez ohľadu na konkrétne oddelenie cudzineckej polície alebo konkrétneho príslušníka.
  • Spolupráca s integračnými centrami a mimovládnymi organizáciami: využívanie expertízy a pomoci týchto organizácií pri poradenstve a podpore cudzincov, čím sa odbremení cudzinecká polícia a zároveň sa zlepší informovanosť cudzincov.
  • Delegovanie určitých úkonov OCP na civilné zložky a inštitúcie (okresné úrady a pod.).

Riešenie týchto výziev je kľúčové pre vytvorenie efektívnejšieho a ústretovejšieho prostredia pre cudzincov
na Slovensku, čo prispeje k ich úspešnej integrácii do spoločnosti a v neposlednom rade aj k zvýšeniu počtu
kvalifikovaných pracovných síl na Slovensku.


Podpísaní:

Amnesty International Slovensko
Centrum pre výskum etnicity a kultúry
Človek v ohrození
Equita
IKEA
Liga za ľudské práva
Mareena
Nadácia Milana Šimečku
Slovenská humanitná rada
Slovenská poľnohospodárska univerzita v Nitre


Prečítajte si viac o našej práci