TLAČOVÁ SPRÁVA RÓMSKE ADVOKAČNÉ A VÝSKUMNÉ STREDISKO, AMNESTY INTERNATIONAL, EDUROMA
31.10.2024
Organizácie eduRoma, Rómske advokačné a výskumné stredisko a Amnesty International Slovensko upozorňujú na ľudskoprávne riziká spojené s novelou školského zákona, ktorú včera schválila Národná rada. Vyzývajú ministerstvo školstva, aby upustilo od zmien, ktoré so sebou nesú vysoké riziko prehĺbenia segregácie. Namiesto toho žiadajú, aby predstavilo komplexnú reformu, založenú na osvedčených desegregačných opatreniach.
Organizácie vyjadrujú vážne obavy, že novela pod rúškom „národnostného školstva“ legalizuje segregáciu rómskych detí. Zároveň uzákoňuje postupné zrušenie dvojzmennej prevádzky škôl, pričom sa tento problém namiesto systematickej zmeny rieši rozširovaním kapacít segregovaných škôl. Otázky vyvolávajú aj „záväzné desegregačné štandardy“, ktoré ani po schválení novely neboli zverejnené, čo sťažuje možnosti predpokladať ich účinnosť. Dlhoočakávaná reforma tak so sebou prináša vysoké riziko inštitucionalizovaného upevnenia segregovaného vzdelávania, porušujúc tak medzinárodné ľudskoprávne záväzky Slovenska.
Nové vymedzenie národnostného školstva
Jedným z najproblematickejších bodov je nové vymedzenie národnostného školstva. Podľa novely by školy, na ktorých sa vyučuje rómsky jazyk a literatúra, mohli spadať pod národnostné školstvo. „Ani ľudskoprávne poistky o voliteľnosti medzi národnostnou a bežnou školou a zabezpečenie porovnateľných podmienok vo vzdelávaní neznižujú riziko rozmachu rómskeho národnostného školstva. Rómske národnostné školstvo nie je riešením segregácie, a už vôbec nie desegregačné. Je to hlboká priepasť, do ktorej môžu legálne spadnúť segregované rómske školy,“ varuje Zuzana Havírová, riaditeľka Rómskeho advokačného a výskumného strediska.
Neznáme desegregačné štandardy
Novela obsahuje aj záväzné štandardy zákazu segregácie, ktoré by mali byť záväzné pre školy. Vlado Rafael, riaditeľ EduRoma, upozorňuje: „Hoci sa zavedenie desegregačných štandardov javí ako nevyhnutné, nedostatok informácií o ich konkrétnom obsahu, uplatňovaní a kontrole vyvoláva vážne pochybnosti o ich účinnosti. Národný projekt ,Príležitosť pre všetkýchʻ je liatím vody do sita. Roky žiadame komplexné a overené desegregačné opatrenia. Skončime, prosím, konečne s experimentovaním na rómskych deťoch. Dnes vieme, že po dekádach ,experimentovania a pilotovaniaʻ máme až 20 % škôl s rizikom segregácie.“
Systémové nerovnosti
Problematicky vyzerá aj plán na zrušenie dvojzmennej prevádzky. „Dvojzmenná prevádzka škôl je symbolom pretrvávajúcej systémovej nerovnosti, ktorá sa týka len rómskych detí a porušuje ich právo na rovný prístup ku vzdelaniu. Jej zrušenie je nevyhnutné, ale ak sa problém rieši iba stavebnými prácami, zväčšením kapacít segregovaných škôl, ide len o liečenie symptómov, nie choroby. Využime nadštandardné finančné prostriedky z EÚ na komplexné desegregačné opatrenia,“ dodáva Rado Sloboda, riaditeľ Amnesty International Slovensko.
Organizácie preto vyzývajú ministra školstva, aby pri návrhoch opatrení rešpektoval Dohovor UNESCO proti diskriminácii vo vzdelávaní. Tento dohovor, ktorý Slovensko ratifikovalo, zaručuje každému dieťaťu právo na kvalitné vzdelanie bez diskriminácie. Organizácie žiadajú, aby ministerstvo predstavilo komplexnú reformu desegregácie, založenú na osvedčených opatreniach.