Veríme, že učitelia a učiteľky spolu so svojimi triedami mali dobrý a pokojný začiatok nového školského roka. Po prázdninách sa mladí ľudia vracajú do škôl plní nových skúseností, otázok a postrehov z diania doma aj vo svete. Je prirodzené, že tieto témy si prinášajú aj do vyučovania a hľadajú priestor, kde o nich môžu hovoriť otvorene, so záujmom a s porozumením.
V Amnesty International Slovensko veríme, že škola môže byť miestom, kde sa takéto diskusie prirodzene dejú. Preto sme pre Vás pripravili výber niektorých z udalostí a tém, ktoré v uplynulom mesiaci rezonovali a ktoré môžete využiť na hodinách so svojimi žiakmi a žiačkami. Či už ide o otázku rasovej spravodlivosti a pretrvávajúcej segregácie rómskych detí, protesty ako základný nástroj demokracie, nové hrozby pre ľudské práva v digitálnom svete alebo pokusy o obmedzovanie práv LGBTI+ ľudí – všetky tieto témy majú svoje miesto aj v školskom prostredí.
Segregácia rómskych detí pokračuje – vláda zlyháva
Generálna advokátka Súdneho dvora EÚ potvrdila, že Slovensko porušuje smernice o rasovej rovnosti tým, že nerieši segregáciu rómskych detí vo vzdelávaní. Amnesty upozorňuje, že nestačí hovoriť o dobrých úmysloch – povinnosťou vlády sú konkrétne výsledky. Súd nebude posudzovať plány, ale to, či sa počet segregovaných detí reálne znížil, a tieto výsledky podľa advokátky chýbajú. Každý ďalší rok pritom prehlbuje nerovnosti a zhoršuje životné šance tisícov detí.
Aj preto od septembra ponúkame nový workshop o rasovej spravodlivosti, ktorý otvára diskusiu o diskriminácii, rovnosti a možnostiach zmeny. Vašu školu naň môžete prihlásiť prostredníctvom tohto formulára.

Digitálny hon na protestujúcich v USA
Amnesty International upozorňuje, že americké úrady používajú systémy umelej inteligencie na sledovanie migrantov a migrantiek, zahraničnéhoštudentstva a protestujúcich – najmä tých, ktorí podporujú Palestínu. Nástroje ako Babel X či Immigration OS zhromažďujú a analyzujú údaje zo sociálnych sietí, histórie zamestnania či iných zdrojov, pričom ich výstupy môžu viesť k odobratiu víz, deportáciám alebo k zadržaniam. Takéto postupy vytvárajú atmosféru strachu a ohrozujú základné práva – slobodu prejavu, súkromie aj rovnosť pred zákonom.
Aj preto prinášame vzdelávacie možnosti, ako tieto témy otvárať so študentmi a študentkami. V Akadémii Amnesty nájdete kurz o digitálnych právach a dva kurzy k právu na protest (1, 2). K dispozícii máme aj workshop Ľudské práva v digitálnom svete, ktorý pomáha žiakom a žiačkam premýšľať o tom, ako technológie menia naše slobody a čo znamená chrániť ľudskú dôstojnosť aj online.

Ústava nesmie byť nástrojom diskriminácie
Navrhovaná zmena Ústavy SR predstavuje vážnu hrozbu pre ochranu ľudských práv na Slovensku. Novela by oslabila právnu istotu a medzinárodné záväzky Slovenska a otvorila by dvere k systematickej diskriminácii. Konkrétne by umožnila zásahy štátu do sexuálnej výchovy, obmedzila prístup mladých ľudí k spoľahlivým informáciám o sexualite a reprodukčnom zdraví a znížila úroveň ochrany práv detí, žien a LGBTI+ ľudí.
Amnesty upozorňuje, že prijatie tejto novely by bolo bezprecedentným krokom späť – Slovensko by sa zaradilo medzi krajiny, ktoré zámerne oslabujú ochranu zraniteľných skupín, namiesto toho, aby ju posilňovali. Takéto zásahy do ústavy nie sú len politickou otázkou, ale priamo sa dotýkajú dôstojnosti a bezpečia tisícov ľudí, ktorí už teraz čelia predsudkom a diskriminácii.
Ako odpoveď pre školy ponúkame workshop Krok vpred, ktorý vytvára bezpečný priestor na diskusiu o rovnosti, rešpekte a solidarite. Pomáha žiakom rozpoznať diskrimináciu, lepšie pochopiť, čo znamená ochrana ľudských práv v každodennom živote, a nachádzať spôsoby, ako podporovať inkluzívne prostredie v škole aj mimo nej.

Ak máte otázky, potrebujete metodické materiály alebo podporu pri plánovaní Vašich workshopov, neváhajte sa na nás obrátiť e-mailom na adresu [email protected]
Ďakujeme, že spolu s nami otvárate v školách priestor pre analytické myslenie, ľudskoprávne vzdelávanie a angažované občianstvo.


