Amnesty workshopy o ľudských právach pre budúcich pedagógov a pedagogičky na Pedagogickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave

SPRÁVA Z WORKSHOPU
12. MÁJA 2025

V rámci predmetu Výchova k ľudským právam sme mali možnosť stráviť dve interaktívne a reflexívne vyučovacie hodiny s dvoma skupinami študentiek a študentov – budúcimi pedagógmi občianskej náuky a etickej výchovy na 2. stupni ZŠ a SŠ, ako aj budúcimi učiteľkami pre MŠ a 1. stupeň ZŠ. V centre pozornosti boli témy, ktoré nielen súvisia s ľudskými právami, ale zároveň testujú našu schopnosť o nich viesť zmysluplný, citlivý a pedagogicky premyslený dialóg.

1. hodina – Migrácia a ľudské práva

Prvú hodinu sme sa venovali téme migrácie z pohľadu ľudských práv. Cez rôzne interaktívne aktivity sme si vyskúšali, ako o migrácii učiť žiakov a žiačky tak, aby boli zároveň informovaní aj citlivo vedení k empatii. Pracovali sme s dátami a štatistikami – ktoré často odporujú rozšíreným stereotypom – a zároveň sme venovali čas reflexii vlastných postojov a predsudkov.

Diskusia sa dotkla aj situácie, keď naša osobná skúsenosť a spoločenský kontext ovplyvňujú spôsob, akým o migrácii uvažujeme a ako o nej vyučujeme. Viedli sme otvorený dialóg o tom, ako sa vyhnúť reprodukcii stereotypov a zároveň vytvoriť bezpečné prostredie na diskusiu v triede – či už ide o deti na prvom stupni, mladých ľudí na strednej škole, alebo samotných rodičov.

2. hodina – Kto sa bojí vyučovania o ľudských právach alebo skúsenosti z praxe

Druhú hodinu sme sa zamerali na realitu školského prostredia: čo sa deje, keď učitelia a učiteľky otvárajú ľudskoprávne témy, ktoré sú v spoločnosti vnímané ako citlivé alebo kontroverzné – ako sú napríklad práva LGBTI+ ľudí, rasizmus, klimatická spravodlivosť či migrácia.

Študenti a študentky zdieľali skúsenosti z praxe, ale aj obavy, ktoré sa týkali možných reakcií kolegovstva, vedenia školy či rodičov pri zaradení tematických dní, diskusií, alebo reflexívnych aktivít na niektoré ľudskoprávne témy. Hľadali sme odpovede na to, ako takéto situácie zvládať, kde hľadať podporu a aké sú hranice odvahy, profesionality a pedagogického taktu.

Galéria z workshopu:

Viac noviniek zo sveta ľudských práv