Falošné gestá a prázdne záväzky v novele školského zákona 

SPOLOČNÁ TLAČOVÁ SPRÁVA AMNESTY INTERNATIONAL SLOVENSKO, EDUROMA A RÓMSKEHO ADVOKAČNÉHO A VÝSKUMNÉHO STREDISKA
9. SEPTEMBRA 2024

Organizácie Amnesty International Slovensko, EduRoma a Rómske advokačné a výskumné stredisko varujú pred ľudskoprávnymi rizikami novely školského zákona, o ktorej bude parlament rokovať na septembrovej schôdzi. 

Organizácie vyjadrujú vážne obavy, že namiesto dlho očakávanej a komplexnej reformy diskriminačného vzdelávacieho systému, prichádza ministerstvo školstva s vládnym návrhom plným falošných gest a prázdnych sľubov. Navrhované legislatívne zmeny sa na prvý pohľad môžu zdať ako technické úpravy alebo dokonca pozitívne kroky, no v skutočnosti nesú riziko prehĺbenia segregácie. Medzi najviac diskutabilné body patrí nové vymedzenie pojmu „národnostné školstvo“, zavedenie záväzných štandardov zákazu segregácie a de facto zákaz dvojzmennej školskej dochádzky. 

Novela obsahuje záväzné štandardy zákazu segregácie, ktorými by sa školy museli riadiť. Vlado Rafael, riaditeľ EduRoma, pripomenul: „Hoci sa záväznosť týchto štandardov javí ako dôležité a nevyhnutné opatrenie, nedostatok informácií o ich konkrétnom obsahu, uplatňovaní a kontrole vyvoláva vážne pochybnosti o ich účinnosti. Materiály, ktoré doposiaľ vydalo ministerstvo, nenesú charakter akýchkoľvek desegregačných opatrení. Segregácia je už zakázaná zákonom a opatrenie je len ďalším prázdnym sľubom. Faktom ale ostáva, že každým školským rokom máme viac rómskych detí v segregovaných triedach a školách.”  

Jedným z najkontroverznejších bodov je nové vymedzenie národnostného školstva. Podľa novely by školy, kde sa vyučuje rómsky jazyk a literatúra, mohli byť zaradené pod národnostné školstvo. „Na prvý pohľad to môže vyzerať ako krok k posilneniu rómskej kultúry a identity, no v skutočnosti hrozí, že sa vytvorí paralelný vzdelávací systém pre rómske deti, oddelený od bežného vzdelávacieho prúdu. Toto predefinovanie národnostného školstva sa môže stať nástrojom na zakrývanie segregácie, čím by sa nielen legitimizovala, ale aj inštitucionalizovala,” upozornila Zuzana Havírová, riaditeľka Rómskeho advokačného a výskumného strediska. 

Podobne problematický je aj plán na zrušenie dvojzmennej školskej dochádzky. „Zrušenie dvojzmennej prevádzky je nevyhnutnosť a hanebná škvrna na našom vzdelávacom systéme, ktorá sa týka len rómskych detí. Bremeno na jej rušení nemôže niesť len zriaďovateľ a nemôže mať podobu navyšovania segregovaných kapacít. Bez aktívneho a angažovaného dohľadu a výkonu ministerstva školstva hrozí, že tento krok zostane len prázdnym gestom, ktoré môže viesť k nárastu segregovaného vzdelávania,” uzavrel Rado Sloboda, riaditeľ Amnesty International Slovensko. 

Organizácie preto vyzývajú ministra školstva, aby predstavil komplexnú reformu vzdelávacieho systému, ktorá bude založená na zásadách rovnosti a nediskriminácie a skutočne desegregačná. Upozorňujú, že súčasný návrh novely školského zákona môže zachovať, alebo dokonca prehĺbiť existujúcu segregáciu rómskych detí. 

Viac noviniek