Október je mesiac, v ktorom sa do spoločenského diania vracia energia aj témy, ktoré hýbu svetom – od slobody prejavu a digitálnej bezpečnosti až po otázky vojny, mieru a rovnosti. Počas uplynulých týždňov sme v Amnesty International Slovensko sledovali viacero udalostí, ktoré priamo súvisia s témami, o ktorých sa oplatí hovoriť aj v školách. Prinášame Vám ich prehľad a zároveň ponuky, ktoré Vám môžu pomôcť tieto diskusie viesť otvorene, bezpečne a s porozumením.
Digitálna nenávisť rastie
Amnesty International vo svojej najnovšej správe upozorňuje, že sociálna sieť X (bývalý Twitter) v Poľsku (a nielen) zlyháva pri ochrane LGBTI+ ľudí a umožňuje šírenie nenávistného obsahu. Nová správa ukazuje, že platforma má v krajine len dvoch moderátorov pre milióny používateľov, čo vedie k tomu, že nenávistné príspevky, obťažovanie a doxxing zostávajú bez reakcie. Algoritmus siete zároveň uprednostňuje obsah, ktorý vyvoláva silné emócie – a tým zviditeľňuje najmä homofóbne či transfóbne príspevky.
Amnesty varuje, že tento model má priame dôsledky na bezpečie a duševné zdravie queer ľudí, ktorí sa kvôli strachu z útokov často sťahujú z online priestoru. Organizácia vyzýva spoločnosť X, aby posilnila moderovanie v menších jazykoch a plne sa prispôsobila európskemu zákonu o digitálnych službách (Digital Services Act).
Preto odporúčame zaradiť do výučby tému digitálnej bezpečnosti a ľudských práv – buď cez online kurz Amnesty Academy: Digitálna bezpečnosť a ľudské práva, alebo prostredníctvom nášho workshopu Ľudské práva v digitálnom svete. A ak chcete otvoriť tému rovnosti a rešpektu priamo, siahnite po našom workshope Krok vpred ku kvír právam – o solidarite, identite a empatii.

Slovensko aj naďalej tají obchod so zbraňami s Izraelom
Ďalšou témou, ktorá rezonovala, je utajovanie obchodu so zbraňami medzi Slovenskom a Izraelom. Amnesty upozorňuje, že Slovensko odmieta zverejniť kľúčové informácie o exporte vojenského materiálu, hoci by mohli byť použité pri páchaní vojnových zločinov. To ukazuje, ako ľahko sa dá zodpovednosť za ľudské práva skryť za „bezpečnostné záujmy štátu“. Téma vojenského priemyslu, etiky a zodpovednosti je dnes neoddeliteľnou súčasťou vzdelávania o globálnych konfliktoch. Odporúčame preto zaradiť do výučby náš workshop o vojnových konfliktoch a ľudských právach. Svojmu študentstvu odporučte náš nový online kurz Amnesty Academy: Izraelský apartheid proti palestínskej populácii pod lupou.

Ústava nesmie byť nástrojom diskriminácie
Slovenský parlament schválil zmenu ústavy, ktorá zakotvila uznanie iba dvoch pohlaví – „biologicky daného“ mužského a ženského – a zároveň otvorila priestor na zásahy štátu do vzdelávania o sexualite, rodových identitách a výchovy k rovnosti. Novela tiež potvrdila, že adopcie môžu byť povolené výlučne v heterosexuálnych manželstvách, čím posilnila diskrimináciu nielen LGBTI+ ľudí, ale aj jednotlivcov, ktorí si chceli adoptovať dieťa.
Amnesty International Slovensko upozorňuje, že tieto zmeny predstavujú vážne oslabenie ochrany ľudských práv a sú v rozpore s medzinárodným právom. Novela navyše zavádza ustanovenie, podľa ktorého má slovenské právo prednosť pred právom Európskej únie – čím oslabuje systém spoločných európskych záruk ochrany práv a právneho štátu. Zdanlivo neutrálne ustanovenia o „ochrane národnej identity“ sa pritom v praxi môžu stať nástrojom vylučovania a stigmatizácie menšín. Takéto ústavné zásahy podkopávajú princípy rovnosti, právnu istotu a dôstojnosť všetkých ľudí – bez ohľadu na rod, orientáciu či presvedčenie.
V Amnesty vyzývame učiteľky a učiteľov, aby sa nenechali odradiť a pokračovali vo vzdelávaní o ľudských právach, rodovej rovnosti a reprodukčných právach. Práve školy môžu byť miestom, kde mladí ľudia získavajú odvahu klásť otázky, diskutovať a učiť sa rešpektu. Ak hľadáte podporu, nájdete ju v našich metodikách alebo workshopoch či konzultáciách.

Ak máte otázky, potrebujete metodické materiály alebo podporu pri plánovaní svojich workshopov, neváhajte sa na nás obrátiť e-mailom na adresu [email protected]
Ďakujeme, že spolu s nami vytvárate v školách priestor na analytické myslenie, ľudskoprávne vzdelávanie a angažované občianstvo.


