Výskum Amnesty International zdokumentoval porušovanie práva na primerané bývanie na Slovensku. Štát si neplní svoje medzinárodné ľudskoprávne záväzky v súvislosti s napĺňaním práva na bývanie svojho obyvateľstva. Táto situácia sa odráža najmä v extrémne nízkom počte verejných nájomných bytov; obmedzujúcich kritériách oprávnenosti na prístup k verejnému bývaniu; segregácii Rómov a Rómok vo verejnom nájomnom bývaní, v dôsledku ktorej žijú v nevyhovujúcich podmienkach; ako aj v nadmernom spoliehaní sa štátu na pobytové sociálne služby ako na alternatívu bývania.
Orgánom štátnej a verejnej správy vyplýva z medzinárodného práva v oblasti ľudských práv okamžitá povinnosť podniknúť premyslené, konkrétne a cielené kroky k plnej realizácii práva na bývanie obyvateľstva s využitím maximálnych dostupných zdrojov.
PODPÍŠTE PETÍCIU:
*Zásady ochrany osobných údajov
*Pri vypĺňaní formuláru napíšte prvé písmeno mena a priezviska veľkým písmom
Podpíšte petíciu adresovanú Vláde SR a žiadajte, aby:
- priorizovala rozširovanie bytového fondu verejného nájomného bývania v súlade s ľudskoprávnymi záväzkami štátu a Programovým vyhlásením vlády,
- pravidelne zbierala a vyhodnocovala dáta ohľadom počtu ľudí bez domova a v bytovej núdzi na svojom území, ako aj ich potrieb;
- zabezpečila implementáciu Národnej koncepcie prevencie a ukončovania bezdomovstva;
- zabezpečila, aby boli všeobecne záväzné nariadenia miest a obcí týkajúce sa bývania v súlade s platnou legislatívou (najmä antidiskriminačným zákonom a občianskym zákonníkom) a medzinárodným právom v oblasti ľudských práv s dôrazom na odstránenie bariér, ktoré vylučujú nízkopríjmové domácnosti z možnosti bývať vo verejných nájomných bytoch;
- upravila príspevok na bývanie tak, aby sa zabezpečila jeho dostatočná výška, a to aj pravidelnou valorizáciou; aby podmienky jeho prideľovania boli v súlade s potrebami nízkopríjmových a zraniteľných skupín obyvateľstva; a tiež aby zrušila jeho naviazanosť na pomoc v hmotnej núdzi;
- poskytovala samosprávam dostatočnú finančnú a metodickú podporu v súlade s ľudskými právami tak, aby mohli napĺňať právo na primerané bývanie obyvateľstva;
- vytvorila podmienky na systematické zavedenie prístupu Housing First v jeho celistvosti na celom území Slovenska;
- zabezpečila bezodkladné ukončenie umiestňovania rómskych domácností do segregovaných lokalít a zabezpečila bezodkladnú desegregáciu rómskych domácností v rámci verejného nájomného bývania.
Detailné a presné znenie odporúčaní formulovaných slovenským úradom nájdete vo výskumnej správe.
Znenie petície
Radka patrí k desaťtisícom ľudí, ktorí v dôsledku systémových zlyhaní a dlhodobého zanedbávania pri riešení bytovej krízy zažívajú bytovú núdzu a jej vplyvy na zdravie, bezpečie či rodinu. Svoju situáciu opisuje takto:
„Bývali sme s deťmi u kmotry a jej syna, ktorí teraz v apríli odišli do [zahraničia] pracovať, no ja som potom nemala kde bývať s deťmi. Všade som bývala po ubytovniach, ale už som to nezvládla z toho platu. Aj na ubytovne, aj na stravu, aj na desiaty, tak som bola z toho zúfalá. Aj tie deti. Vonku sme boli celý deň. No čo som mohla, to som spravila pre svoje deti a aj robím stále tak. Zobrali deti do detského domova. Teraz som tu, v útulku, našla som si lepšie platenú prácu v [továrni] a budem sa snažiť nájsť si nejaké bývanie, aby som mohla deti zobrať k sebe.“
Dôsledkom dlhodobého zanedbávania a nedostatkov v priorizácii zabezpečenia dostupného verejného nájomného bývania s dôrazom na dodržiavanie princípov nediskriminácie je nedostatočný počet verejných nájomných bytov, čo je v rozpore s povinnosťou štátu rešpektovať právo na bývanie ľudí na Slovensku. Rozširovanie a spravovanie verejného bytového fondu je v kompetenciách miest a obcí, ktoré však čelia nedostatkom vo finančnej a metodickej podpore v oblasti bývania zo strany štátu. V dôsledku týchto zlyhaní nemajú domácnosti na Slovensku prístup k cenovo dostupnému verejnému nájomnému bývaniu a k naplneniu ich práva na adekvátne bývanie.
Amnesty International identifikovala v rámci kritérií prideľovania mestských nájomných bytov podmienky, ktoré nízkopríjmové domácnosti vylučujú z prístupu k verejnému nájomnému bývaniu. Ide najmä o podmienku minimálneho dokladovateľného príjmu, vysokú zábezpeku, podmienku trvalého pobytu na území mesta a podmienku neexistencie dlhov voči mestu. Pre domácnosti s nízkymi príjmami neexistuje systémová sociálna podpora v podobe adekvátneho príspevku na bývanie v dostatočnej výške, ktorá by im pomohla tieto kritériá splniť a viedla by tak k naplneniu ich práva na primerané bývanie.
Zo zistení organizácie tiež vyplýva, že Rómovia a Rómky čelia na Slovensku diskriminácii v prístupe k adekvátnemu bývaniu. V segregovanom bývaní čelia rómske domácnosti nepriaznivým technickým podmienkam prenajímaných bytov a spoločných priestorov. Zároveň sú s mnohými domácnosťami v týchto lokalitách uzatvárané krátkodobé nájomné zmluvy na niekoľko mesiacov. V segregovaných lokalitách nemajú domácnosti prístup k adekvátnej sociálnej podpore. Tieto podmienky vedú k porušovaniu práva na primerané bývanie rómskych domácností, k segregácii a diskriminácii.
V dôsledku prevládajúceho prestupného systému a nedostatku verejného nájomného bývania sú pobytové sociálne služby pre ľudí bez domova súčasťou politík bývania. Ľuďom, ktorí tieto služby využívajú, však neposkytujú adekvátne bývanie. Sociálne služby zároveň stanovujú podmienky, ktoré sú obmedzujúce – ide najmä o obmedzovanie pohybu, maximálnu dĺžku pobytu, zákaz užívania alkoholu a drog a povinnú neplatenú prácu.
Vyzvite spolu s nami vládu SR, aby podnikla všetky potrebné kroky k ochrane práva na bývanie.
Kontext
Situáciu v oblasti dostupnosti bývania detailne mapuje nová výskumná správa Amnesty International Slovensko s názvom Nedosiahnuteľná potreba bývať. Správa pomenúva, akým spôsobom štruktúry, politiky a prax orgánov štátnej správy a samosprávy vplývajú na dostupnosť bývania a prístup domácností na Slovensku k právu na primerané bývanie. Výskum sa usiloval identifikovať nesúlad opatrení prijatých s cieľom riešiť bytové potreby obyvateľstva, najmä ľudí v bytovej núdzi, rómskych domácností a ďalších znevýhodnených skupín.